Nytt i garderoben – vitt blev bahamablått

Före.

Efter.

Nu har jag färgat kläder i tvättmaskinen för första gången. Och det var ju riktigt kul.

Det hela började med de vita shortsen. Jag har ett par exakt likadana svarta som jag gått med hur mycket som helst, men de vita har jag bara använt några enstaka gånger. Tycker det är snyggt med vitt, men alldeles för opraktiskt för mig. Jag sitter för mycket på sandlådskanter och äter för mycket glass för att det ska funka med vita brallor. På samma sätt resonerade jag med de vita sommarbyxorna – de hade dessutom några små fläckar som inte lossnat i tvätten. Passade samtidigt på att färga ett amningslinne, eftersom det verkar vara stört omöjligt att hitta amningslinnen i rätt storlek i andra färger än svart och vitt. Lade också med en naturvit ekobag och del av ett gammalt vitt lakan, för att jag antog att färgen skulle räcka till.

Färgen jag använde var Bahama Blue från Dylon och resultatet blev över förväntan.

Gillar färgen och tyckte att den tog jämnt och bra. Några lustiga detaljer blev det kanske. Axelbanden till amningslinnet blev ganska bleka i färgen, men det stör inte mig. Och de vita spännena förblev förstås vita, liksom knapparna. Gör mig inget då de är vita, men hade jag inte startat med vitt utan med en annan ljus färg hade det kanske varit snyggast att byta ut knapparna. Sömmarna i byxorna och shortsen är också fortfarande nästan vita, men det tycker jag bara är en snygg detalj.

Känns som nya kläder i dubbel bemärkelse. För efter en sommar som gravid, en sommar med efter-gravid-kropp, och så en sommar som gravid igen känns den vanliga sommargarderoben inte längre så vanlig. Och nu i en ny fräsch färg dessutom – perfekt!

 

3 thoughts on “Nytt i garderoben – vitt blev bahamablått

  1. Häftigt o snyggt! Ha fler ggr fundera på att testa Dylon men sen blivit oroli att bykmaskin drar in färg o sen sottar de nästa vanliga byke. Men va säger du me erfarenhet??

  2. Helt samma oro som Netta har jag haft. Har en vit Marimekko väska som inte blir ren mera och som jag hade tänkt färga, färgen är köpt och allt men har inte fått det gjort. Men nu kanske….

  3. Erica och Netta – jag har varit väldigt fundersam med exakt samma sak. Men så tänkte jag att jag riskerar ändå, och det var inga som helst problem.

    Enligt instruktionerna till den färg jag använde ska man först färga, direkt efter tvätta det nyfärgade med tvättmedel en gång, och efter det köra en tom maskin med tvättmedel. Jag tvättade för säkerhets skull de nyfärgade kläderna två gånger genast efter färgningen, och körde sedan den tomma maskinen. Efter det tvättade jag som test en vit handduk och den var alldeles kritvit efteråt – ingen som helst färg på den alltså. Sen vågade jag tvätta vanliga kläder igen.

    Lite färg kom det på gummidelar och liknande utanför tvättmaskinstrumman, men det gick bra att torka bort med trasa och diskmedel. (Och den putsningen av maskinen behövdes minsann annars också, höh.)

    Nu gäller det bara att ännu komma ihåg att vara försiktig de första tvättarna man tvättar det bahamablåa, så att inte kläderna färgar av sig. Eller så slänger jag den här gången med lite vita spetsar också, och ser om det ännu skulle ta lite färg på dem.

Kommentera

