Packat

Jag har funderat hur det kan ta sådana evigheter för mig att packa. Oberoende om jag ska packa bara för en helg eller för en semestervecka utomlands tar det tid. Omåttligt med tid. För någon månad sen slog det mig varför. Själva packandet då jag plockar fram det som ska med och lägger ner det i en resväska tar inte alls så mycket tid. Det är allt där runtomkring som slukar minuter och timmar. För när jag packar innebär det också att jag viker undan en veckas tvätt, betalar räkningar, vattnar blommor, flyttar över bilder från minneskort till dator och andra små projekt som att städa undan förra säsongens kläder och plocka fram nästa säsongs paltor i stället, eller plocka undan kläder som blivit för små på killarna och kolla läget med nästa storlek, eller städa min egen garderob.

Den här gången var det åtminstone ingen brist på hemsydda necessärer att packa grejer i. Men inte packade jag snabbare för det.

Idag till exempel har jag medan jag packade gått igenom medicinlådan (läs: medicinlådan, reseapoteket och diverse medicinförvar på andra udda ställen). Slutsatsen var att vi har mängder med panadolsuppare för småbarn, men till exempel ingen kyypakkaus. Och en alldeles för liten medicinlåda.

Dessutom har jag städat undan en massa tyg som låg framme i köket i vingliga högar i väntan på att bli till nåt. Inbillade mig att jag behöver ha alla kommande projekt framme för att påminnas om vad jag har tänkt göra. Att skriva en lista i stället funkar inte, jag får ingen syinspiration då jag ser ord på papper utan behöver mer visuell input än så. Det har jag nu – i form av foton på tygen med hafsigt gjorda collage med pratbubblor, tankemoln och liknande med ord på vad det ska bli. (Jo, det var riktigt roligt att leka med bildbehandlingsprogrammet på paddan, men kanske inte helt nödvändigt just idag då jag garanterat inte ska sy nåt på midsommaren och jag kunde ha fyllt en tom resväska i stället. Eller ens gått efter den till källaren.)

Mittiallt hade jag också ordnat trådrullarna i en kakform som jag fick idén till i Tinnes för flera månader sedan. Och kollat igenom en kasse med hopplöst gammal babymat som var kvar från Hannes burktid. Och hittat en orörd påse med grejer jag köpte i Granit på vårvintern och funderat på vad jag hade tänkt ha alla snygga fiffigheter till. Och hittat en likaså orörd påse med barnböcker jag köpte i Stockholm.

Det var tur att jag hittade den senare påsen, för där fanns Pippi-stämplar jag helt glömt bort att jag köpt. De blev genast pop och var bra sysselsättning så att jag fick ”packa” vidare.

Och så där höll jag på med det ena ”jag ska bara” efter det andra, exakt som Alfons Åberg. När det enda man faktiskt borde göra är att raska på.

Till slut hade jag ändå kommit så långt i packandet att vi gick ut – då var det redan kväll. Amos diggade att ligga på min mage och gunga i den stora gungan som till svajet påminner lite om en hängmatta.

Och nu är vi på väg. Har säkert glömt en hel del viktigheter. Men hemma har vi åtminstone en inventerad medicinlåda och pyttelite mindre rådd i köket.

Överst i min packning ligger denna:

Jag brukar inte vara så ytligt lagd av mig, men den här midsommaren hoppas jag få spendera mycket tid med vackra människor.

 

Kommentera

