Pyssellust

Jag har sådan oerhörd pysslarlust just nu. Har lust att göra allt möjligt, men särskilt två saker: keramik och mosaik.

Fick testa på att dreja på min möhippa, och det var verkligt skoj. Vill absolut göra mer av det nån gång, men det är ju inte direkt nåt man har utrustning för hemma.

Mosaik däremot har jag utrustning för och kunde sätta igång med ungefär när som helst. Om jag skulle ta mig tid för det. Gick en kurs på arbis den våren jag väntade Hannes och blev riktigt ivrig. (Så ivrig alltså att jag tre år senare fortfarande inte har målat brickan jag dekorerade med fjärilar. Inte heller målat krukorna jag lade mosaik på. Och självklart inte gjort några nya grejer heller.)

Idag inventerade jag mitt mosaikmaterial som varit i förvar här i Koddböle. (Listar det här för egen del, så att jag nästa gång jag står på loppis och tittar på en tallrik som man kunde slå sönder och göra mosaik av ska minnas att jag redan har material av alla de slag.)

Jag har porslin som är färdigt sönderslaget …

… och porslin som köpts för att slås sönder. Plus lite andra dekorationsbitar.

Kakelplattor.

Brickor och krukor att fixa till.

Verktyg (och fogmassa och kakellim som jag misstänker är föråldrat redan).

Till och med materialförteckningslistan finns kvar.

Bara att sätta igång.

 

Kommentera

