Söderut

I lördags åkte jag och Amos söderut från Småbönders. Mannen körde oss till Seinäjoki, och därifrån tog vi tåget.

Det var mer praktiskt än jag trodde att ha kaukalon (babyskyddet) med på tåget. Den funkade bra som krypställning, till exempel.

Nog är det annars eländigt tungt och obekvämt att bära runt på barn i babyskydd. Men eftersom vi skulle åka bil i båda ändarna hade vi inget annat alternativ. Barnvagn som man kan klicka fast babyskyddet i har vi inte, och det här var en av de hittills kanske sju gånger jag har tänkt att vi skulle ha haft användning för en sådan. Eventuellt hade vi satsat på en, om det inte var för att vi redan har fyra vagnar som också ska förvaras någonstans.

Jag är igen helt orutinerad att resa med en så här liten reskompis. Hade packat ner en massa leksaker, men det enda jag plockade fram var Amos nya tamburin. Det finns ju i den här åldern så mycket annat intressant att upptäcka och pilla på. Nackstödet på min bänk och mitt halsband var favoriterna. Vi kom inte ens så långt att jag skulle ha behövt fälla ner bordet framför oss.

Ressällskapet levererade. Både den sovande sonen och boken. Amos sov i långt över en timme, bra jobbat av en som annars oftast bara sover en halvtimme här och en halvtimme där.

Wilmer, Wiggo och Johanna mötte oss i Åbo.

Och i bilen till Kimitoön var det tätt med småfolk.

 

2 thoughts on “Söderut

    • I princip valde vi mellan det och dubbelvagn, och vi valde nog rätt då vi köpte dubbelvagn i stället. (Och fem vagnar på två barn hade definitivt blivit för mycket, så det var inte ens ett alternativ att köpa båda.) Hade säkert resonerat annorlunda om jag skulle köra mycket bil, men när jag mest går eller åker buss är dubbelvagnen i mer användning.

Kommentera

