Småsinthet vid sandlådskanten

I våras köpte jag ett helt ämbar fullt med sandleksaker till sandlådan på vår gård. Köpte dem (oanvända, men på loppis) uttryckligen för att sakerna skulle bli i sandlådan så att alla får leka med dem. Här har funnits en del gamla saker från tidigare och vi hade märkt att det är väldigt bra att det alltid finns lite saker i sandlådan så att man inte varje gång behöver släpa ut egna leksaker.

Hannes plockade glatt upp sakerna och lekte med dem.

Våren blev till sommar och jag noterade hur sakerna stegvis blev färre. Först försvann den blå-gula lastbilen och sedan sakta det ena och det andra därtill.

Efter midsommar var det här det enda som fanns kvar. Och då passade jag till slut på att märka grejerna för att visa att de hör till sandlådan. Lite sur var jag – småsint jag vet, men jag tycker att det är trist att sådant man tänkt att många ska ha glädje av försvinner så fort. Samtidigt tänkte jag att det visade på att vi gör rätt som släpar fram och tillbaka resten av våra uteleksaker och förvarar dem inne i vår bastu.

Men nu borde jag visst vara glad att det är så få saker kvar, att vi inte belastar gårdsplanen med mer färggrann plast än detta. För igår kom det upp en lapp i trappan med en påminnelse om att gården inte får användas som långtida förvaring för leksaker. Under korta pauser som matpauser och dagsvila får leksakerna vara i eller bredvid sandlådan i en prydlig hög, men till natten ska leksakerna tas in.

Tur i alla fall att barnen själva spontant ordnar leksakerna ”siistiin kasaan”, då såväl Hannes som någon annan gillar att parkera i raka rader.

Så här såg det ut då vi kom till sandlådan på eftermiddagen.

Och så här såg det ut (på andra sandlådskanten) då Hannes hade lekt färdigt med fordonen.

Jag kan ärligt talat inte förstå vem som skulle störas av lite leksaker i en sandlåda. Vid husbolagets andra lilla lekplats med två sandlådor finns det visserligen mer grejer än i ”vår” sandlåda, men ändå. Nu får vi bara hoppas att alla dessa malplacerade leksaker leder till att vi får lådor för leksaksförvaring i närheten av sandlådorna i stället.

 

2 thoughts on “Småsinthet vid sandlådskanten

  1. Hos oss kom det upp en lapp om att barnen ska leka ”på utsatt område” och att fotbolls sparkande är förbjudet. Vi fortsätter leta efter detta ”område” och vad är definitionen för fotbolls spelande? Två mål, en plan, boll o fulltaligt lag?! Jag håller med om att människor kan vara extremt småsinta och trångsynta.

    • Lappar i trappan är nog en riktig guldgruva (eller dynghög – hur man nu ser på saken). Säkert bäst att bjuda in den gnälligaste i husbolaget som domare på era ”fotbolls”matcher …

Kommentera

