Testbrallor i retroränder

Jag kunde inte hålla mig längre, nu har jag gjort ett första försök att sy barnkläder jag också. Vågade inte ta nytt tyg, så jag satte saxen i ränder jag fått ur mammas tygförråd.

Först ut blev ett par tunna byxor åt Amos.

Blev väl helt okej, ska nog våga mig på att sy enligt samma mönster i fintyg också.

Men då blir det muddar nertill, för det är knappast så kul att krypa runt då byxbuntarna hasar ner över hälarna.

Sedan försökte jag mig på ett par muddbyxor i velour.

Första försöket med midjemudden fick jag sprätta bort, byxorna var alldeles enorma upptill. Klippte bort minst fem centimeter av velouren runt midjan, och sydde in lite i sömmen framtill också. Stora är de fortfarande, men nu passar de någorlunda i alla fall. På Hannes. Grejen är att mönstret jag utgick från är en 74:a och tanken var att det skulle bli byxor som passar åt Amos. Benmuddarna lade jag visserligen till och gjorde extra långa (utan att kapa av längden på velouren) så att muddarna kan vara antingen enkla eller dubbelvikta för att ge byxorna längre livslängd. Men, men, men … Nästa par muddbyxor syr jag nog enligt ett annat mönster.

Det lustiga är att båda brallorna är sydda utgående från mönster i storlek 74 ur samma bok. Visste att många som syr muddbyxor utgår från detta mönster men att de har modifierat det. Tyvärr är det svårt för mig som nybörjare att modifiera ett mönster då jag inte har en aning om var jag ska kapa och hur mycket. Funderar nu om det skulle vara värt att slakta ett par byxor jag vet att passar för att kunna rita ett mönster utgående från dem. Eller om jag ska ge mig till tåls och vänta på någon av de mönstertidningar jag beställt från bibban.

 

Kommentera

