Sensommarvardag

Vi drog till skogs idag, evigheter sedan senast. Hannes sade på morgonen att han vill gå till skogen men just då ösregnade det och jag tyckte att idéen var så där måttligt bra. Men eftersom det lovas regn mer eller mindre hela veckan var det lika bra att ge sig av genast. Och vi hade riktig tur, fick inte en droppe på oss under de timmar vi var ute.

Amos hängde med i bärselen.

Hade en riktig naturvetare med mig: Vet du, det här är en filblomma. Man plockar den på sommaren. Sen ruskar man den, och då blir det fil.

Taxin var borta! Öde och elände, i höstas försvann Thomaståget och nu taxin. Synd att staden tycks vara noga med att röja undan omkullfallna träd.

Ipadden var kvar ändå, Hannes skypade med fammo och faffa.

Surt sa räven.

Och sött sov Amos.

Skönt med Manduca så jag hade händerna lediga. Eller ja, lediga och lediga – jag gick ju ändå runt och bar på ett lönnlöv, en käpp, och liten pinne (min etserådsnyckel) och ibland också en sten.

Grävmaskinen fanns kvar.

Hej skogsmulle!

Skogen är fortfarande Hannes fantasivärld. Han pratade på som bara den och berättade om vad han hade runt sig. En hel del verklighetsförankrat, men också en del som jag inte förstod ett dyft av. Han har bra flyt med att hitta på egna ord och sammanhang just nu.

Sen jobbade han lite vid datorn.

Och hoppade i vattenpölar som Peppa Pig.

På eftermiddagen satt vi på balkongen och tittade på regnet och spelade spel. Har både domino och memory med Thomas the tank engine, bägge loppisshoppade under året i England. Domino spelade vi med öppna kort, men memory på riktigt (visserligen med bara en del av de kort som hörde till) och det visade sig att Hannes hade förvånansvärt bra minne. Är illa rädd för att han hade vunnit över mig även om jag hade spelat så bra jag kunde (nu låtsades jag ha lite sämre minne än jag egentligen har).

 

Kommentera

