9 månader

Amos blev nio månader igår. Som gladast då han äter, och som argast då han äter. Äter gärna och äter mycket, men har absolut inget tålamod att vänta.

Helst äter han själv, plockar i sig brödbitar, morotsskivor, pasta, gurka, nektarin eller vad han nu råkar få serverat. Matar honom först snabbt med skedmat, sedan får han plocka i sig nåt medan vi andra äter klart. Vi testade ge en bit av en majskolv förra veckan, och det var succé. Han höll sig sysselsatt hur länge som helst. Perfekt ”plockmat” för det fanns mycket att äta, men ingen risk att få i sig stora bitar som fastnar i halsen. Majskorn tycker han också om och de är bra att träna pincettgreppet på. Men ger man många i taget vispar han bara ner dem på golvet, och ger man få i taget får man passa upp honom precis hela tiden. Matglad är han – och matarg också.

Ammar ännu, fyra–fem gånger per dag ungefär (men inte längre på natten, jabba dabba!). Ordentliga amningar på morgonen så fort han vaknat, på eftermiddagen och inför natten. Och lite smuttande före eller efter lunch och ibland under tidig kväll också. Tänkte senaste vecka då jag köpte amningshupparen att tidpunkten var lite taskig. Tycker att jag har ammat Amos så länge redan att det knappast kan vara länge kvar. Räknade efter och kom till att om jag skulle amma Amos lika länge som jag ammade Hannes har vi kommit ungefär halvvägs. Det är förstås inte givet att jag ska amma Amos tills han är ett och ett halvt. Men jag hoppas att amningen fortsätter åtminstone tills han är ett, så att han kan dricka vanlig mjölk sedan. (Inte att undra på att jag är trött på amningskläder förresten. 18 + 9 månader är rätt länge att gå klädd med mejeriet lätt tillgängligt.)

 

Kommentera

