Varför då, mamma?

Nu är vi där. Varför?

Varför tog mjölken slut, mamma? Varför tog Wheelie fit slut, mamma? Varför ska Amos sova? Varför ska du på jobb, pappa? Varför regnar det, mamma?

Vissa frågor är lättare än andra att besvara. Särskilt då man har en facit man lärt sig utantill.

Var lite tveksam då jag köpte den här boken åt Hannes för ungefär ett år sedan, främst för att jag var rädd att den skulle provocera fram en tidig varför-fas. Så gick det inte, däremot är jag nu i stället glad att jag har färdigt formulerade svar på åtminstone några frågor.

Ännu för några veckor sedan svarade Hannes alltid för mig då jag frågade honom varför han gjort något. Varför skuffade du omkull Amos? För mig. Varför tog du av dig byxorna? För mig. Varför tog du skallran ur Amos hand? För mig. Få se om han nu själv börjar ge mer nyanserade svar, då han verkar förstå hurudana svar en förväntar då en frågar varför.

 

2 thoughts on “Varför då, mamma?

  1. Va e de däää då frågas det här…och ibland blir man bara så trött då frågan ställs x antal gånger, ofta både av mig och P för att se om svaren skiljer sig, per dag.

    • Här hänger också ”va e” kvar ännu, och även om det är uttröttande det också då det upprepar sig så är det ju ändå lättare och snabbare att besvara än ”varför”.

Kommentera

