L’épouvantail

Perfekt sysselsättnig en regnig måndagseftermiddag: spela lotto på balkongen.

Spelstund för Hannes och språkstund för mig. Småbarnsgrejer är perfekta då man vill lära sig nya ord på ett främmande språk. Både pekböcker och småbarnsspel har rätt exakt rätt nivå språkligt sett. Dessutom lär man sig ord man knappast skulle stöta på i andra turistsammanhang. Kråkskrämma, till exempel.

Dagens ord får vara l'epouvantail. Men det begreppet hade jag egentligen lärt mig redan några dagar tidigare, för det finns i boken om le tracteur bleu som vi köpte på loppis. Det nya var att jag lyckades härleda ett ord ur kråkskrämman. Läste i lokaltidningen om något som var épouvantable, och via kråkskrämman kom jag fram till att det måste vara något som åtminstone är mera fruktansvärt än trevligt.

Det är också roligt att se hur Hannes lär sig franska ord. Då vi spelade lotto för kanske fjärde gången sade han le chat (lö sja) då han lyfte upp bilden på katten. Men hans största nöje är nog att hitta på egna ord på franska. Vet du vad stol är på franska? Dändon. Vet du vad bord är på franska? Dindon. Och så vidare, och så vidare.

 

Kommentera

