En lördag i Antibes – Picasso och tumismiddag

Senaste lördag visade vi runt mina föräldrar i Antibes.

Då ingick förstås en promenad längs muren.

Och shopping på lokala marknaden.

Också Amos fick godsaker.

Moffa på pâtisserie, på väg att köpa Moffas goda kakor.

Bakelser i lådan och leende på läpparna.

Strövade ett tag på marknaden och var sugen på färgade glas, igen en gång.

Hittade en leksaksaffär jag inte råkat på förut i Antibes. Tur att jag hittade loppisarna först och denna efteråt.

Un chat.

På eftermiddagen lämnade vi karlarna hemma och gick på museum, jag och mamma/momi. Det var en bra deal – alla fyra karlar sov päikkäre, och vi fick vara kulturella i lugn och ro.

Råkade på en utomhuskonsert.

Smart sätt att skriva programmet.

Det är varmt här, har man bara chans så sätter man sig helst i skuggan.

Picasso-museet som finns i château Grimaldi.

Pablo Picasso hade en ateljé i Antibes under 1940-talet.

Det råkade vara gratis inträde till museet den här dagen och där var mängder med folk.

Ute på terrassen fanns skulpturer av flera konstnärer.

Inomhus fick man inte fota, men jag var äventyrlig och tog en bild av utsikten ändå.

Och så några vykort. Det var intressant att se verken av Picasso, men det hade varit ännu intressantare att ha haft en konstvetare med sig som hade kunnat förklara varför verken är så genialiska. För ärligt talat så förstod jag nog inte det alla gånger.

På kvällen gick jag och mannen ut på tumismiddag. Vilken lyx att ha barnvakter.

Vi åt på Don Juan, en fiskrestaurang i gamla stan i Antibes.

Drack ett lokalt rödvin.

Min förrätt, en fisksoppa. Var kanske inte direkt bildskön, men väldigt god. (Och märker ni – restaurangfoton utan kladdiga barnmatsburkar eller högar med hopskrynklade våtsavetter.)

Noix de Saint-Jacques till huvudrätt, pilgrimsmusslor alltså. Gudomligt goda.

Och tiramisu som avrundning.

 

2 thoughts on “En lördag i Antibes – Picasso och tumismiddag

  1. Vi får inte veta vad moffa hade i den vackra kaklådan? Är det därför han ser mer än nöjd ut? Att han har goda hemligheter som han inte visar?

    • Har tyvärr ingen bild på godsakerna, men om jag inte kommer fel ihåg var det en millefeuille, en tarte framboises, en Paris-Brest och en chokladbakelse som jag inte minns namnet på. Och det var inte bara moffas goda kakor, utan våra allas goda kakor.

Kommentera

