Vårt dagliga bröd

Det finns mycket jag kommer att sakna härifrån.

En av de sakerna är att på morgnarna traska ner hit med en liten pratkvarn som sällskap. Renault, Peugeot, Renault, Fiat, Citroën, ni vet. Har lärde sig nåt nytt annars – han kollar bilmärket på ratten nuförtiden. Tidigare kollade han antingen framtill eller baktill på bilen.

En gång har han gjort vår standardbeställning på une baguette, un pain au chocolat et quatre croissant, s'il vous plaît. Igår var det jag som beställde, men han lade väldigt ansvarsfullt växelpengarna i sin shortsficka.

Och det tyckte försäljaren att var så gulligt att han fick en kaka på köpet. Hannes goda kaka, Hannes tycker om den goda kaka.

Det jag också kommer att sakna är att äta frukostcroissanterna till ljudet av att någon borstar bort oliverna som under natten fallit ner från trädet bredvid poolen.

Och så kommer jag att sakna känslan att gå med varma, nygräddade baguetter under armen och känna doften av nybakt. (Det ljusa brödet i sig kanske jag däremot inte direkt kommer att sakna. Hej, hej rågbrödslandet, snart kommer vi tillbaka.)

 

 

2 thoughts on “Vårt dagliga bröd

    • Ja, och mittemot Omppu finns det faktiskt ett fransk boulangerie, Rezé öppnade ju där i våras eller somras. Måste bara hitta nån som kokar morgongröt åt Amos och ser efter honom medan jag och Hannes traskar iväg.

Kommentera

