Lekisstart

Idag har Hannes varit första dagen på lekis.

Det var en förväntansfull kille som gick hemifrån i morse, och det var en nöjd kille som kom hem på eftermiddagen.

Första dagen gick långt över förväntan. Vi kom dit vid halv nio ungefär och jag var med i kanske tjugo minuter. Gick hem innan deras morgonsamling och vi kom överens om att jag kommer dit efter att de ätit och kollar om Hannes vill komma med hem, eller om han vill stanna kvar och gå ut och leka med resten av lekisgruppen. Utan att tveka sade han att han vill bli kvar och leka ute. Sen gick vi hela familjen och mötte honom då lekis slutade halv två.

Hans första dag blev alltså en hel lekisdag och jag var med bara en liten stund i början, resten klarade han på egen hand. Jag som hade inbillat mig att vi skulle inleda med kortare dagar och mycket föräldranärvaro. Vi tjuvstartade visserligen ”inskolningen” för en månad sedan då vi var tillsammans på ett första bekantningsbesök. Och det verkade lovande redan då – vi där över en timme längre än vi hade planerat för Hannes ville inte slita sig från lekarna. (Det är så otroligt fjärran från killen som i början av sommaren tyckte att vi skulle gå till en annan park ifall det råkade finnas andra barn i parken dit vi var på väg.)

Känns underbart att första dagen gick så bra. Det ska jag trösta mig med om en–två veckor då det visst lär komma ett bakslag då barnet inser att det nu faktiskt ska gå till lekis/dagis/parken varje vecka, flera dagar i veckan.

Medan katten är borta dansar råttorna på bordet. Amos var nöjd då han fick gå runt med Singsi i gåvagnen. Men jag tror nog att han var lite fundersam över var brorsan var. Tror också att Hannes hade saknat Amos, för han fick väldigt många fler pussar än vanligt under eftermiddagen.

 

2 thoughts on “Lekisstart

  1. Och här gick det helt tvärtom. W som aldrig varit särskilt blyg eller mammig hade riktigt svårt att bli ensam i parken. Det hade jag verkligen inte trott.

    • De upphör aldrig att förvåna en, de här små liven. Det enda som inte hade funkat för Hannes under den första dagen på lekis var sagostunden efter maten. Han hade inte alls kunnat sitta stilla och koncentrera sig, utan bara suttit och pillat med annat och pratat. Och sagostunden var typ det enda jag på förhand hade trott att skulle funka bra, för på sagostunden i bibban har han utan problem kunnat sitta prickstilla (och mestadels tyst) i 25 minuter.

Kommentera

