Hej dagboken!

När jag skrev blogginlägget om Amos sovande och nämnde att jag har oceaner av tid att göra annat började jag (förstås) fundera vad jag egentligen gör av all denna tid. Jag syr inte, stickar inte, tränar inte, läser inte, bloggar inte. Kan inte förstå hur jag i våras med två barn hemma hann både sy och blogga om det. Nu åstadkommer jag absolut inget känns det som.

Det är förstås en sanning med modifikation. Dels har jag kurerat förkylning de senaste två veckorna, och då åstadkommer man kanske inte så mycket annat. (Den energi jag haft över har jag använt till att dricka glögg och kolla på Cirkus Familj på Yle Arenan. Se dem – avsnitten hittills är riktigt bra tycker jag.) Dels har jag röjt och rensat. Ordnat och sorterat saker som ska till Åkers, kläder som blivit för små på killarna, plockat undan plagg som hör till en annan säsong. Det tar ofantligt med tid och syns just ingenstans. Det enda som syns är alla miljoner högar med grejer som fortfarande står framme på konstiga platser här hemma. Jag borde inte vara förvånad över sakmängden, men jag är nog det ändå.

Tänk att man kan plocka undan hälften av lakanen i hushållet och fortfarande ha kvar mer än nog. Samma gäller handdukar. Och hemmakläder. Och målarkläder. Och filtar. Och ljusstakar. Och tavlor. Och leksaker. Och barnböcker. Och så vidare, och så vidare. Nu har jag alltså inte gjort mig av med saker, snarare flyttat problemen vidare. Det är ju förstås en stor fördel att vi inte behöver köpa en massa nytt till Åkers. Men ändå är jag chockad över hur otaligt många fullastade ikeakassar vi kan bära ut genom ytterdörren utan att det märks här inne. Armade överflöd.

Vad sysslar ni med? Och vad går ni runt och funderar på?

 

5 thoughts on “Hej dagboken!

  1. Sitter på en buss och saknar barnen, då jag egentligen borde njuta av egentid. Arma hjärna som aldrig kan förstå att njuta av det som är.

  2. Kom just hem från Åbo, var efter nya gröt/mysli/cornflakes-skålar, eftersom sgs alla gått sönder under de senaste åren (företagsamma barn, skakig mor, trött far =ingen bra kombination med stengolv😃) Annars inget särskilt förutom vardagsrumba och årstidsbundna snorkalas 😊

    • Jamen allt går ju sönder då man har stengolv i köket. Och jag gillar det inte alls. Just gröt/mysli/grönsakspuré-skålar går det åt väldigt många under en dag även i det här huset. (Alltså inte så att vi slår sönder flera per dag ändå, då hade vi nog övergått till plast redan.)

      Party on med snorkalaset …

Kommentera

