En huvudfoting och några tusenfotingar

Hannes var på treårskontroll på rådgivningen i veckan och där fick han bland annat i uppdrag att rita. Först ritade han lite fritt, sedan skulle han rita en boll. Jag var tvärsäker på att han inte skulle lyckas med det, hade inget minne av att jag skulle ha sett honom göra det förut. Nej, jag kan inte, sade han och hoppade ner från stolen. Men så han fick se modell på hur man ritar en boll och genast därefter ritade han själv en boll.

Jag vill rita en fotisspelare, hur gör man då? sade han sen. Du kan rita ögon, sade hälsovårdaren och Hannes ritade ett par ögon i bollen. Sedan frågade hon vad som kommer under ögonen och Hannes ritade dit en mun. Så drog han några streck till ben. Och vips hade han ritat sin allra första huvudfoting. Och jag satt nästan där och gapade, var så förvånad. Har hittills tycks att det varit väldigt utmanande att urskilja något i det han ritar, och så mittiallt drämmer han till med en huvudfoting. (Gissa annars om det harmar att jag inte tänkte på att be att få teckningen med hem.)

Hemma fortsatte han rita, men här blev det mest tusenfotingar.

Han börjar med att rita en massa fötter längst ner på pappret. Sedan ritar han långa ben och därefter (något som med lite god vilja kan likna ett) ansikte. Här är det dock fyrkantiga ansikten som gäller.

Öga, öga, mun.

Såhär ritade Hannes sin familj för några veckor sedan på lekis.

Och medan jag satt här och skrev om Hannes ritande kom jag på att jag har några bilder tagna i Frankrike då Hannes ritar på pappas padda.

Här ritar han en brandbil. Det var första gången jag kunde se att hans teckning verkligen lite påminde om det han sade att den föreställde. Tidigare har ritandet mest bara varit att dra streck hur som helst på pappret.

Men här ser man ju tydligt att det föreställer en brandbil, eller ja – man ser hjulen åtminstone. Tänkte då att det måste vara skoj för honom att få rita på paddan då det säkert är mycket lättare för honom att få fingret att rita det han vill, än att få pennan att lyda.

Genast efter att han ritat på paddan ritade han brandbilen också på papper. Och ser ni vad jag ser? Jo, han ritade cirklar på papper. Det hade jag fullständigt glömt bort, trots att jag både såg det live och därtill fotade slutresultatet. Oooops.

2 thoughts on “En huvudfoting och några tusenfotingar

Kommentera

