Julklappstider

I år har jag tänkt satsa på hemlagade och loppisköpta julklappar så långt det bara är möjligt. Dels av världsförbättrarskäl (det finns minsann nog med prylar redan i den här världen), dels av privatekonomiskhemvårdsstödsmässiga orsaker (nej, som ni alla vet så blir man inte rik av vara vårdledig).

Det här är den allra bästa delen av julklappsfixandet – att plocka fram en hel hög med böcker och tidningar, leta runt på pinterest, bälja i sig mugg efter mugg med glögg och fundera på vem som kunde få vad. Och ännu är det ju långt till jul, så jag kanske hinner fixa en bråkdel av alla de geniala grejer jag listade igår.

Sen är det ju en helt annan sak hur presenterna tas emot. Pysselalster av alla de slag och heimlaga herkkun är folk väl vana vid att få. Men jag är inte helt säker på hur det upplevs att få en begagnad pryl i gåva. Kan tänka mig att det kan upplevas snålt och lite oschysst på nåt sätt. Det beror ju förstås massor på vad det är för grejer, det jag redan fyndat och tänkt leta på loppis är främst leksaker och liknande till barn. Sådant som funkar hur bra som helst att leka med trots att prylen inte är sprillans ny (dessutom är det ganska ofta man hittar sprillans nya grejer till salu på loppis).

Ja ja, vi får se vad det blir. Jag försöker åtminstone för egen del dämpa konsumtionshysterin och komma från sättet då vi av slentrian bara byter (onödigt dyra) grejer med varandra. Intalar mig att det fortfarande är tanken som räknas. Och jag tror att det kräver lite mera tanke (och tid) att lyckas med ambitionen hemlagat eller loppisköpt, jämfört med om man bara går in i första bästa köpcenter dagarna innan jul och i ett ryck fixar klappar till hela tjocka släkten och alla kompisar. Ja ja, vi får se vad det blir.

 

Kommentera

