Springvagnen i sitt rätta element

Jag tog ut Amos på en runda med springvagnen idag, och jag tror faktiskt att det var den första länken han var med på. Hannes fick åka med i springvagnen en hel del från att han var sex–sju månader och jag blev därför riktigt förvånad då jag märkte att Amos hunnit bli nästan ett år innan den första länken.

Det är tydligen skillnad på det första och det andra barnet. Då Hannes var mini tyckte jag det var förträffligt att ha honom med och träna. Då Amos var mini tyckte jag att det var förträffligt att lämna barnen hemma och träna helt ensam. Dessutom blev ju Amos plötsligt en vagnvägrare i våras, och under hela sommaren sov han väldigt lite i vagn. Så varför skulle jag ha dragit med honom ut på länk.

Han klarade i alla fall av sin första länk med glans. Han somnade innan jag ens hade börjat springa, och vaknade då det var några kilometer kvar. Efter det låg han glatt och pratade för sig själv, och hela rundan på tio kilometer gick utan minsta problem.

Korta sträckor har jag sprungit med honom förut, oftast i dubbelvagn, men då har det bara varit typ uppvärmningen på crossnature. Hade ambitiösa planer i våras på att springa med båda killarna i dubbelvagn och att ta med Hannes cykel, och stanna i lekparker och göra muskelövningar. Men verkligheten hann i kapp mig innan jag ens testade. Dels är det rätt tungt att skuffa dubbelvagnen med två i, dels cyklade Hannes då ännu i ett väldigt varierat tempo och med många långa pauser. Så jag kom till att det inte är värt besväret, särskilt inte med en vagnvägrare i sällskapet. Springvagnslänkarna är därför en av de saker som jag sett fram emot riktigt mycket då Hannes börjat på lekis. Att träna med ett barn är nämligen en helt annan grej än att träna med två barn. Ändå tog det en månad för mig att komma iväg. Första veckan kom jag mig inte för, och sedan kom den eländigt sega förkylningen som höll i sig vecka efter vecka. Men nu ska det bli en del av veckorutinen får vi hoppas.

Inget fel på föret och utsikten idag. Men nog saknar jag morgonlänkarna i Antibes. (Har ett gäng bilder obloggade, de kommer strax.)

 

Kommentera

