Butternut

Det här lagade jag av den butternut-pumpa jag köpte: en purésoppa med kokosmjölk.

Jag tyckte att soppan var riktigt god och Amos gillade den mosade butternut han fick. (Hannes däremot smakade en tesked av soppan åtföljt av stora grimaser.)

Receptet hittade jag i mitt eget arkiv.

Oj, oj, tänk att jag hade kvar de här recepten. (Eller egentligen är det väl ingen större överraskning att jag hade sparat dem, men tänk att jag hittade dem.) Under halvåret i Australien hade jag förstås inga kokböcker med mig och inte hade jag internet hemma heller. Så jag gick till bibban, lånade högvis med kokböcker och skrev av recept med färggranna tuscher. Bästa (eller kantänka enda) pappret för ändamålet var tydligen omslagen som fanns kring Husis då den kom på posten. Nostalgi, nostalgi.

Butternut står förresten redan på handelslistan för nästa veckohandel. Då ska det bli risotto med ugnsrostad butternut.

 

4 thoughts on “Butternut

  1. Nästa gång kanske H smakar två skedar och kanske efter x antal smakgånger lär sig och gilla soppan.

    Min butternut är ännu i kylskåpet…

    • Undrar just …. Purésoppor är så inte hans grej. Kanske jag borde servera knackorv till, det hade de fått till morotspurésoppan på lekis. Oklart dock för mig om korven var blandad i soppan eller om den serverades skilt. Och så borde vi säkert ha pannkaka till efterrätt hemma också.

Kommentera

