Att ha dille på tofsar

Jag har fått ett sådant dille på tofsar att jag nästan gått och blivit en Maria Montazami.

Men det är inte tassles-tofsar jag blivit svag för – utan pom poms. De här snurrade jag ihop i söndags.

En orsak till min tofsmani är dessa: på finska kallas det tupsukehikko, på engelska pom pom maker. Köpte dem i söndags och fastnade genast. Det går så oerhört fort att göra tofsar med dem. Den röda tofsen till min Too-Ticki mössa gjorde jag på traditionellt vis med rundlar urklippta ur kartong och det tog en hel förmiddag att få den klar (extremt trassligt garn och uppmärksamhetssugna barn bidrog förstås till tidskonsumtionen). Mina två första garnbollar med pom pom makern gjorde jag däremot under tiden jag drack eftermiddagskaffe.

Tofsarna har förstås sin charm som sådana, men sedan fastnade jag i pinterest och märkte vad allt man kan göra av dem.

Glasstrutar till exempel, idé och beskrivning hittade jag här.

Än så länge hänger de i köket i väntan på sin rätta plats (Barnrummet? Verandan i Åkers? En heimlaga glasskiosk åt Hannes?). Säsongen känns kanske inte helt optimal för en glassgirland – att pyssla tomtar, domherrar och snögubbar hade väl varit lite mer naturligt. Men jag fick sådan lust att göra glassarna nu och dessutom hade jag materialet färdigt hemma. November är ju en ypperlig månad att drömma sig bort till solvarma stränder och droppande glassar.

Sedan blev det en igelkott, beskrivningen hittade jag här.

Mera lär det bli. Har man dille så har man.

 

Kommentera

