Rävjakten

Efter att jag hade gjort min tofsigelkott ville jag göra en räv – förstås. Och jag letade som en tok efter en beskrivning, men hittade inte. Alla möjliga andra djur nog, men inte räv.

Bäst att skissa lite själv då tänkte jag, till min egen stora förvåning. Tog hjälp av de här beskrivningarna för att alls förstå hur man gör mönster i tofsarna.

Spänningen stiger.

Första försöket. Hmmmm, här var det visst någon som hade tänkt ganska tassigt. Jag var stolt att jag fick dit både ögon och nos på ungefär rätta ställen, men annars blev det visst inte riktigt som jag skissat.

Andra försöket. (Gick ner i storlek på tofsen för att inte slösa hur mycket garn och tid som helst.) Mja, bättre borde vi kunna.

Tredje försöket. Det är visst inte så lätt det här. Att det kan vara knepigt att få fram karaktären och få garnbollen att likna djuret det var meningen. Ytterst bra träning för min visualiseringsförmåga är det i alla fall.

Jag klipper vidare och mannen – rävfarmarsonen – skrattar gott åt mina ugglor och rådjur och allt vad han tycker att försöken liknar. Tur att jag ännu gillar att göra tofsar.

Fjärde försöket. Nu börjar det kanske likna lite (med betoning på lite). Men öronen lyckas jag inte alls få till. Så jag klipper bort garnöronen och limmar dit tygbitar i stället. Kanske det kan bli till något det här ännu. Kanske. Rävjakten fortsätter.

Och ni som undrar: nej, jag har faktiskt inte vettigare saker att göra än att försöka få till en tofsräv. Absolut inte.

 

2 thoughts on “Rävjakten

Kommentera

