Födelsedagen

I tisdags firade vi födelsedagar här i huset. Eller firade och firade, det var tur att vi hade kalasat på förhand.

För på ettårsdagen var fiilisen nog mer febrig än festlig. Men glad var han då han fick paket i alla fall.

Dagens första paket var det ändå jag som fick, av en stolt kille som hade valt presenten själv.

En skattkista som jag kan spara pengar i. Antar att presentvalet var inspirerat av boken Mumintrollet fyller år, där Mumintrollet får en skattkista. Kistan åt mig hade Hannes köpt på loppis tillsammans med pappa. Och gissa om mitt hjärta smälte!

Amos fick också loppisköpta presenter av mig och Hannes, bland annat en pekbok med Pippi-sången. Tjolahopp tjolahej tjolahoppsan-sa.

Dagens outfit, eller snarare veckans. Jag klädde på mig barn och största rocken jag hittade här hemma då vi skulle möta Hannes på lekis. Kändes inte helt rätt att ta med en febrig kille på lekispromenaden, men då jag inte hade något alternativ tyckte jag ändå att det var bättre att bära honom i manduca än att ta vagn.

På eftermiddagen fortsatte presentutdelningen. Storebror var helt klart den som var mer intresserad av paketen.

Vi firade med bananglass (gjord på frusen banan och inget annat). Banan är annars Amos stora favorit, och hela portionen bananglass slank ner i ett nafs. Morotskakan som han fick smaka på i söndags gillade han också, hade gärna ätit mer än det jag bjöd honom.

Ja-a, nu är han ett år gammal och ska i princip äta samma mat som resten av familjen. Förvånansvärt bra aptit hade han febern till trots, han högg glupskt in på portionen med nudlar och wokgrönsaker.

Och det var den födelsedagen det. På nåt sätt kändes det lite lustigt att vi nu är två som delar på samma dag. Känns inte längre som min egen dag, utan fokus är på lillingen. Men i år var det nog hans feber som snodde dagen från oss båda.

4 thoughts on “Födelsedagen

  1. Sicken son du har Heidi; Amos började sitt liv med att sno din födelsedag! Jag hävdar bestämt att nog sjutton hade ni väl kunnat få varsin dag att fira födelsedag på!

    • Jag håller helt med, men sen igen är det ju ett datum mindre att minnas så här. Och Amos må vara förlåten för att han snodde min födelsedag, han var ändå den absolut bästa 35-årspresenten jag kunde ha fått.

Kommentera

