Dagens mugg 1/5

Jag blev utmanad på facebook att publicera bilder på dagens mugg i fem dagar. Kör utmaningen här på bloggen i stället.

Torsdagens mugg – den ödesdigra

Jag brukar dricka cappuccino ur min turkosa mugg varje morgon, vid köksbordet med dagens Husis som lektyr. Ibland läser jag lite i tidningen, ibland bläddrar jag bara och ibland öppnar jag den inte ens – beror på hur mycket de små frukostkompisarna ska passas upp. Den här morgonen behövdes det så mycket uppassning att det blev kaffe i soffan med pekbok i stället. Vår lilla sjukling var väldigt grinig och ville vara i famnen hela tiden, så vi läste en favorit just nu – boken om en uggleunge som tappar bort sin mamma.

Det jag ännu inte visste då jag tog det här fotot var att det antagligen var den mest onödiga cappuccinon jag nånsin kokat åt mig. Hade Amos i famnen då jag skummade mjölken eftersom han var så famnsjuk, och mittiallt hade han stuckit ner handen i mjölkskummet. Han skrek lite, vi sköljde handen en stund och jag drack sedan mitt kaffe ”i lugn och ro” i soffan. Först efteråt märkte jag att han hade två blåsor på lillfingret, troligtvis hade han kommit åt det heta ångmunstycket med fingret. Så ja, denna eländes mugg med cappuccino var orsaken till att han ska ha handen inpackad i åtminstone tre dagar.

 

Kommentera

