Första december

Måndag – och omstart på många sätt.

Första luckan i första kalendern.

Himlen var blå.

Och vi var ute. Första gången på en vecka som Amos var ordentligt ute.

Krispigt i luften och krispigt på marken.

Mästerkocken i farten. Mest lagar han mat, men så är han mittiallt en grävmaskinsförare på ett metrobygge där de bygger en hiss, för att nästa sekund sköta om sina tomatplantor.

Premiär för aktivitetskalendern.

Idag fanns det vattenfärger i lådan.

Och de blev pop, Hannes producerade konstverk på löpande band.

En skrapkalender har han också.

Och lämpligt nog kom BUU-klubbens kalender på posten idag. Hannes stackaren vet egentligen inte vad BUU-klubben är eftersom han fortfarande inte tittar på tv här hemma. Men nu sitter jag här och funderar att det faktiskt kan hända att vi ska kolla på lucköppnandet på Yle Arenan för att få någon form av mjukstart på tv-tittandet.

Dagens middag – även detta blev en god rätt med butternut squash. Ugnsrostade den med olivolja, peppar och några hela klyftor vitlök och serverade med pasta och pinjenötter. Jag och Amos gillade pumpan, Hannes höll sig enbart till pastan.

Och jag tyckte vi på många sätt hade en skojig hemmadag tillsammans, Hannes var dessutom på ovanligt gott humör hela dagen. Men vid tandborstandet sammanfattade han dagen så här: Jag tycker det är roligt då jag är på lekis. Jag tycker inte att det är roligt då jag är hemma. Det är visst dags att utöka antalet lekisdagar från nuvarande tre i veckan. Det har det väl egentligen varit ett tag redan, för kanske en månad sedan sade han Jag vill vara alla dagar på lekis. Många, många veckor. Och det är ju så oerhört roligt att han trivs så suveränt bra på lekis. Men samtidigt skulle jag gärna ha honom hemma också så att vi kan göra saker tillsammans, särskilt då han är på så gott humör som han varit de senaste dagarna.

 

2 thoughts on “Första december

  1. Tänk vad roligt det är att han trivs så bra! Det är väl som experterna säger, då barnet är omkring tre år börjar barnet behöva kompisar och ledda aktiviteter. Man märker nog på W också hur roligt han har det med sina kompisar i parken och hur han har börjat säga att han hellre vill fara till parken än till öppna dagiset. Så nu har W också de senaste veckorna varit mer i parken än tidigare.

    • Jo det är helt otroligt hur bra han trivs, jag är innerligt tacksam att vi har ett helt suveränt svenskspråkigt lekis bara två kvarter hemifrån. Och han får ut massor av verksamheten och kompisarna där, sådant som vi aldrig skulle få till här hemma. Lyckträff med lekis!

Kommentera

