Killarnas önskelistor

Fick en fråga om vad killarna önskar sig i julklapp. Svaret får bli ett blogginlägg, precis som i fjol. Eftersom jag själv i år kommer att köra på loppisshoppat och hemlagat då det gäller julklappar önskar jag detsamma då det gäller presenter åt småfolket. Om det bara är möjligt: ge begagnade grejer, sådant ni har hemma i skåpen eller något ni hittat på loppis. Eller hemlagat – det är alltid kul. (Men samtidigt insåg jag då jag skrev önskelistorna att det mesta är sådant som kan vara svårt att hitta begagnat eller tillverka själv. Annars hade jag kanske redan själv fyndat grejerna på loppis eller planerat tillverka dem själv.) Som vanligt då det gäller önskelistor är detta en lista för inspiration och idéer, inte någon beställningslista.

Leksaker har vi redan mängder och massor av, därför är tyngdpunkten på Hannes lista på pysselsaker och kläder. Amos har det mesta han behöver, så hans lista blev inte särdeles lång. Men bland killarnas gemensamma önskemål längst ner finns några idéer till.

Hannes

Pysselsaker: stämplar, ritpapper och tuscher (helst så giftfria och lättborttvättbara som möjligt). Dessutom en pärm för att samla alla konstverk och miljoner andra viktiga små lappar. (Till exempel en traditionell teckningsmapp i kartong eller en gummibandsmapp – väldigt gärna en återanvänd reklammapp.)

Barnsax med bett av metall (gärna Fiskars) med Mumin eller annat skojigt motiv.

Hama-pärlor, den större modellen (My first Hama maxi beads).

Pyjamas i storlek 98 (104), tvådelad.

Mockasiner (eller annan form av innetossor) i storlek 26/27. Ingen fara om det blir dubbelt – han har vuxit ur alla tre par vi har i användning nu, så det behövs ett par till lekis, ett par till Åkers och ett par vi kan ha hemma och ta med till Kutaklubben och liknande.

Strumpor i storlek 26/27 (hellre med bilder än med ränder, och gärna halkisar – om man utgår från Hannes egna kommentarer kring strumpvalet varje morgon). Och en speciell önskan till någon som har kontakter i Sverige (Åhléns brukar ha bra utbud): ett par Pippi-strumpor i storlek 26/27. Det var en stor besvikelse då senaste par strumpor med bild på Pippi Långstrump fick hål på tån.

Underställ i storlek 98 (104) i något tekniskt material kunde han också komplettera garderoben med.

En Mumin-gitarr. Hannes fick testa en hos en kompis och den blev genast pop.

Delar till Briotågbanan.

Det gulligaste Hannes själv ville skriva upp på sin önskelista var ett sängöverkast med hjärtan, så att han också ska kunna bädda sin säng. (Jag tror att jag kommer att försöka pyssla ihop ett själv, men det blir knappast före jul. Så om någon annan hinner hitta eller fixa ett innan dess är det fritt fram.)

Amos

Boken Råttan Bettan och masken Baudelaire av Annika Sandelin, så att vi kan fortsätta med babypoesin hemma efter att torsdagsträffarna på bibban tar slut.

Båda

Vattenflaskor, gärna i metall och helst inte större än 0,3 liter.

Snöskyffel

Pulka

Muminglas. Hannes fick Muminpappan och Mumintrollet till födelsedagen och de används flitigt.

Muminbestick. Vi har flera uppsättningar redan, men med två killar och två adresser är de ändå hela tiden i disken.

Bilder: Adlibris, Brio, Iittala, Lindex, Plasto, Polarn O. Pyret, Schildts & Söderströms, Sigg.

 

2 thoughts on “Killarnas önskelistor

  1. Pax på gitarren! (har funnits i skåpet ren läääänge, så följer din uppmaning gällande att inte köpa nytt :))

    Också våra Pippi-strumpor har fått hål!

    (och jag tror du är den första förälder jag stöter på som säger högt att det är tillåtet att hämta in hamapärlor till hemmet… ;))

    • Gitarren är paxad för er. Och poäng där, presenter man handlat tidigare är också ”tillåtna”.

      Jag erkänner, tänkte då jag skrev önskelistan att jag måste vara helt galen som önskar hamapärlor, särskilt då vi dessutom har en ettåring i huset. Men bättre såhär än att köpa själv ändå. Dessutom skulle jag ha lust att gräva fram min egen gamla pärlplatta, för det finns några pärlgrejer jag själv gärna skulle pyssla. (Damn pinterest.)

Kommentera

