Aktivitetskalendern – so far so good

Nu är vi halvvägs med aktivitetskalendern och jag måste bara säga att jag är verkligt nöjd att jag fixade till den.

Lådan, lådan, vad finns det i lådan? har vi sjungit varje dag sen den första december. Och Hannes gillar helt klart konceptet.

Vi har ju några andra kalendrar också, men aktivitetskalendern fyller helt klart sin funktion.

Det är inte alltid så avancerade aktiviteter. Ofta har det varit sådant som vi ändå hade gjort men som via grejen i lådan ändå känns lite extra. Som då Ali var på besök och det fanns en pappersbanan i lådan.

Det betydde att killarna fick bananglass till mellanmål.

Och en dag då vi skulle baka kolakakor åt våra gäster råkade Hannes kokbok finnas i lådan. Andra dagar har vi bara läst en bok eller sjungit en sång. Igår fuskade jag rejält och lade två broscher med Barbapapa-motiv i lådan. Fick dem på rådgivningen dagen innan, biblioteket hade kulturrådgivning då man fick låta göra broscher med motiv ur sönderlästa böcker. Men dem var Hannes överhuvudtaget inte intresserad av. Misstänker att aktiviteter funkar mycket bättre för honom än småsaker skulle göra i en kalender. Särskilt under lekisdagarna har det varit ypperligt med en programpunkt på eftermiddagen. Så pass ypperligt att jag stundvis funderar på att fortsätta plocka fram någonsorts låda under lekiseftermiddagarna i januari. Men kanske jag ändå försöker hålla mig till december nästa år.

Kommentera

