Julstämning i Söderlångvik

Senaste lördag for vi till Söderlångvik på jakt efter julstämning.

Och det var ett bra drag, för där fick jag faktiskt första förnimmelsen av julfiilis för den här säsongen.

En julstjärna fick jag kanske också.

Vintervitt och stiligt.

Och naturnära.

Det här kunde vara en idé för att fixa till julgranskulorna som finns i Åkers.

Förutom julstämning fick jag flera sy- och pysselidéer.

Halsduk med tofsar ska jag fixa. Har redan valt halsduk, en mörkgrå jag stickade för kanske femton år sedan.

Räven raskar.

Fick väldig lust att stärka spetsar och fixa lampskärm. Få se om jag hittar lämpligt material i linneskåpen i Åkers eller om det blir loppisjakt.

Tomtar däremot behöver jag inte fixa, för jag har redan en av samma tillverkare. Hen står redan i vindstrappan i Åkers med mina första vinterstövlar på fötterna och väntar på julen.

Så vinkade vi hejdå till Gottfrid och de andra tomtarna.

Och jag konstaterade – igen en gång – att jag är en usel julmarknadsbesökare. Jag vill väldigt gärna ha härliga, stämningsfulla marknader med fina, roliga hantverk. Där går jag sen runt och insuper julfiilis och stjäl idéer och får inspiration till pyssel. Så köper jag en låda äpplen och en dunk äppeljuice och tackar för mig.

 

Kommentera

