En vintervecka

Första hela veckan vardag efter julen. Och jag som inte brukar gilla rutiner tycker nu faktiskt att vardagen har sina fördelar. Flera timmar tumistid med Amos varje dag är riktigt gemytligt.

Särskilt när man kan rulla fram barnvagn i sådana här miljöer.

Vintern och vädret har gjort att jag längtat ut mest hela tiden och vi har varit ute på eftermiddagarna igen. I december var vi väldigt lata med att gå ut efter lekisdagarna, mest skyllde jag på mörkret och regnet (och pysslandet med julkort och julklappar). Men nu med snö är läget helt annat.

Idag drog han upp eget skidspår till och med, och åkte två varv fram och tillbaka.

Jag såg det här i mitt facebookflöde och fick sån lust att gå på sagostund. Men treåringen var på lekis, och det kändes inte helt sunt att fixa barnvakt för ettåringen och låna någon annan 3–6-åring för att själv få gå och lyssna på rävsagor.

Det mest säregna med den här veckan är att jag gjort sådant tillsammans med bara Amos som Hannes alltid annars brukar vara med på. Gått till bibban och varit på loppisar, till exempel. Och det är så ofattbart mycket enklare och snabbare och smidigare att göra sånt med ett barn med, jämfört med två barn. Visserligen har Hannes gått miste om program han brukar gilla, men jag tror det är win-win för alla inblandade att vi fixat undan grejer på förmiddagarna och sen kunnat leka och bara vara på eftermiddagarna.

 

Kommentera

