Matglädje

Veckans sallad av mästerkocken Hannes. Roligt att han nu faktiskt är till hjälp på riktigt då han är med och lagar mat. Jag behövde bara skölja grönsakerna och skära tomaterna (och reparera salladsslungan tre gånger), resten fixade han.

Men det var inte det jag tänkte skriva om, utan om att jag utmanade mig själv att göra upp en veckomeny med nya eller nygamla rätter. Vi hade fastnat i pastamedpesto-träsket igen. (Eller ja, bottennappet var då jag en kväll insåg att jag själv fastnat i grötträsket – den dagens måltider var havregrynsgröt till en kombinerad frukost och lunch och risgrynsgröt till middag. Killarna åt dock aningen mer varierat, och tack och lov lite fler måltider också.)

Matglädje betydde den här gången att jag valde sådant som jag själv vill äta, då är ju både ätandet och lagandet så mycket roligare.

Vi har ätit falafelbiffar.

Och nudlar med räkor och musslor. Och kikärtscurry. Och avokadopasta (okej, okej, en gammal favorit, men vi hade inte ätit det på flera månader eftersom jag några gånger fick underliga magkramper efter just avokadopasta). Nu ska vi ännu laga batatsoppa och havrevåfflor och något till.

Det absolut roligaste med de nya rätterna är att se vilken matglädje Amos har. Det är så underbart, och ovant, att vid vårt matbord se ett barn som kastar sig över maten oberoende av vad det finns på tallriken. Han åt flera portioner av kikärtscurryn, likaså av falafelbiffar och nudlar med räkor och musslor. Håller tummarna för att det håller i sig, då är vi åtminstone två här i huset som gillar liknande mat. Hannes däremot, tja, han håller stilen. Äter ris och naanbröd och några kikärter, äter couscous och två små små bitar falafelbiff, äter nudlar utan sås och smakar på en räka som han genast spottar ut. Avokadopasta är vår räddning, det är typ det enda som alla fyra slafsar i sig med god aptit.

Nu är jag på vippen att klicka hem Mera Vego: mat för hela familjen. Har läst mycket gott om den kokboken och hoppas innerligt att den kunde hjälpa till att hålla kvar matglädjen i huset.

2 thoughts on “Matglädje

  1. Den boken funderar jag också på. Här kämpar jag med två matkräsna flickor. Tydligen tar lillasyster efter storasyster, vilket gör mig alldeles matt. Skulle gärna se att jag inte skulle behöva kämpa lika mycket med henne som jag gjort med E.

    • Oj nej för två kräsna små damer. Jag tycker det räcker riktigt bra med en kräsen liten herreman.

      Men tack till dig i alla fall som är min matinspiratör! Grönkålspaj blir det nästa jag testar.

Kommentera

