En insikt

Vet ni vad, jag har kommit till en insikt. Det är så fånigt och banalt och ovidkommande att jag väl inte ens borde skriva om det, men jag gör det ändå. För jag har mittiallt kommit på att familjecaféer och öppna dagisar inte alls är min grej. Det är nåt i det där upplägget med att mammor och barn träffas och leker och pratar utan desto vidare program och agenda som inte riktigt passar mig. Lite lustigt att det tog tre och ett halvt år för mig som hemmamamma att inse det. Men så befriande att jag nu fattar varför jag drar mig för att gå till sådana ställen.

Har funderat var skon egentligen klämmer, varför jag så sällan kommer iväg. Det började då Hannes var baby, fortsatte i England, fortsatte ifjol då jag var hemma med två små och har fortsatt nu då det oftast är bara jag och Amos på dagarna. Än skyller jag på att tiderna inte passar – för att det är sovtid eller för att det blir alldeles för tidig lunch. Än skyller jag på att det är krångliga resor – långa bökiga bussresor eller barn som somnar vid fel tidpunkt i bilen. Eller så skyller jag på nåt helt annat. Men samtidigt så går vi precis samma tider på andra aktiviteter och jag har utan att tveka kört till aktiviteter på ungefär samma ställen.

Det är absolut inte grejen med att träffa andra barn och mammor jag har nåt emot. Just den sociala biten hör till det bästa i samband med knatterytmiken. Också på Crossnature Mama tror jag att en del av välbefinnandet efter passen hänger ihop med att man får prata av sig, med mammor i motsvarande situation. Träningen kommer helt klart i första hand, men det är också viktigt med snacket före, mellan och efter muskelövningarna.

Det kan inte vara fast i människorna eller pratet heller, för det är väl ungefär samma typer som hänger på familjecaféer som på andra barnaktiviteter. Och snacket är det samma barnrelaterade. Också i parken pratar jag gärna barngrejs med random typer som råkar hänga där. Så ja: det måste vara konceptet med familjecaféer som inte passar mig. Jag trivs så oerhört mycket bättre om det är nåt program involverat. Sjunger och spelar och jumppar och yogar och pysslar och ramsar hur gärna som helst i grupp och umgås gärna efteråt. Men familjecaféer, det tackar jag nej till. Skönt att jag nu äntligen erkänt för mig själv att det så och nu kan fundera på andra saker i stället.

Vilka ovidkommande eller himlastormande insikter har ni kommit till den här veckan?

 

6 thoughts on “En insikt

  1. Jag gillar heller inte öppna dagisar och dylikt. Har aldrig gillat och har bara varit ett par gånger för jag kände att jag måste med Enya. Med ida har jag inte ens funderar på att gå. För mig beror det på att om jag umgås utanför hemmet vill jag så gärna prata annat än barn. Jag är inte gjort för att sitta i grupp och diskutera barnrelateradr saker.

    • Det är kanske just det där med att sitta i grupp och diskutera barnrelaterade saker som inte jag heller är gjord för, åtminstone inte i större grupper. För det barnsnack som jag uppskattar i samband med andra aktiviteter sker ändå mer i förbifarten och i mindre grupper. Alltså inte av arten ”nu ska vi sitta ner och diskutera”.

  2. Me första blev de en del besök ti mammababycafé men ganska fort fanns de annat som upptog tiden. Mestadels hem&hushållssysslor. Tyckt oxå de va skönt att int va bunden nånstans, int ”vara tvungen att delta”, int behöva passa tider, klä upp sig (man far ju int me smutsigt hår, oborstade tänder o mjölkspya på blusen fast de e lågtröskelträff…) – nån sorts frihetskänsla utan ”måsten” o ”borden”?!

    • Många bra poänger där! Smutsigt-hår-faktorn till exempel, den kan få mig att skippa allt möjligt … sånt jag verkligen inte fattade förrän jag blev hemmamamma. Och friheten från tider att passa, och allt det andra hushållsrelaterade som slukar ens tid. Har jag nån timme ”över” sätter jag hellre den tiden på att träna eller sy eller pyssla.

Kommentera

