DIY Legobord

Senaste vecka pysslade vi ihop ett legobord åt killarna. Har tänkt göra ett hela hösten, men jag har inte kommit mig för att skaffa material.

Tada! Ett litet bord med legoplattor ovanpå och en förvaringslåda under.

Bordet hade vi från tidigare. Det är ett billigt Lack från Ikea som vi släpade med oss hem från England trots att vi visste att vi inte har nån vettig plats för det här i Esbo. (Men det kan ju vara bra att ha, sade jag. Och nu var bordet bra att ha. Annars hade det ju inte varit hela världen att köpa ett nytt.)

Utöver det behövdes bottenplattor för lego, en förvaringslåda (Trofast från Ikea), skenor till förvaringslådan (tack Anette!) och något att fästa legoplattorna med. Jag valde att än så länge använda avtagbara häftkuddar. Om bordet visar sig bli populärt tror jag att jag limmar dit bottenplattorna permanent, men jag ville inte riskera att ha fastklistrade legoplattor som inte används. Misstänker att de dubbelhäftande kuddarna inte är någon hållbar långsiktig lösning eftersom legoplattorna redan nu glappar lite då man tar loss klossarna. Legoplattorna var annars det överlägset dyraste i projektet (i Tokmanni hittade jag dem ändå några euro billigare än på många andra ställen).

Egentligen hade jag tänkt använda en stor duploplatta till bordet, för det är ännu duplo som killarna leker med. Men då jag surfade runt hittade jag någon som varit smart och använt vanliga legoplattor i stället så blir bordet mera långlivat. Duplo är kompatibelt med små lego, men till exempel duplogubbarna kan man inte fästa direkt på legoplattorna – då behövs det en duplokloss emellan.

Produkttestarna i farten. De gör som de brukar – den äldre bygger och den yngre river.

Idéer och inspiration till liknande legobord finns i mängder och massor på webben, använd till exempel sökorden ”lego lack” i google eller på pinterest. Här finns en rätt utförlig beskrivning av hur ett större lackbord med hylla under förvandlats till ett legobord med byggplattor med vägar. Ett tips jag fick då jag googlade var att mäta med legoklossar att det säkert blir rätt avstånd mellan bottenplattorna innan man limmar fast dem, för det kan behövas en liten skarv mellan dem.

 

 

2 thoughts on “DIY Legobord

  1. Om du fortsättningsvis vill fästa plattorna med dubbelhäftande tejp rekommenderar jag tesa ultra strong, som jag köpte från järnhandeln då jag inte fick ett spisskydd att hållas fast och inte ville skruva fast det. Har suttit hårt fast sen dess. Några legoplattor borde nog hållas stadigt fast med det.

    • Tack för tipset! Blev förvånad över hur många olika sorters dubbelhäftande tejp det finns, för en massa olika ändamål. Man tycks ju klara allt möjligt utan lim, spik eller skruvar. Vi borde annars också köpa nåtslags permanent tejp för att fästa några golvlister. Amos har dille på att riva loss dem, och det känns lite onödigt.

Kommentera

