Att vara en av många

Det fanns saker som var lättare som ogift. Strikt taget handlar det inte om giftermålet utan namnbytet. Furu är inte ett särdeles vanligt efternamn, men ändå nästan tre gånger vanligare än Backas. Vad jag vet fanns det ingen annan Heidi Backas då jag hette det, så det förekom aldrig några förväxlingar. Det närmaste jag kom mitt namn på någon annan var på ett allmänt tenttillfälle vid Åbo Akademi då tjejen som fick provpappren före mig hette det samma förutom s:et på slutet.

Men Heidi Furu finns det däremot flera av i landet. Folk som ringer via nummerupplysningen kan inte förstå att det finns fler med ett så ovanligt namn och är därför övertygade om att de kommit rätt. Och jag svarar:

– Nej, det är inte jag som sysslar med hemundervisning, och därför vill jag inte ställa upp på en intervju om ämnet. (Varken för tidning eller för pro gradu.)

– Nej, det är inte jag som sysslar med hemundervisning, och därför vill jag inte heller utbyta erfarenheter om det.

– Nej, det är inte jag som ordnar natthärbärge för hemlösa personer med missbrukarproblem. (Det här samtalet kom en lördagskväll, och jag hade faktiskt lite illa att vara efteråt. Hade ingen chans att hjälpa och det kändes lite galet, för jag kan tänka mig att den som ringer att sådant samtal verkligen skulle behöva få hjälp.)

– Nej, det var inte mig du träffade i en simhall.

(Och jo, jag vet att jag är en upea nainen. Men jag tror ändå inte att den som skickade sms menade mig. Svarade inte, men hade jag gjort det hade jag haft ett klart budskap: nej, jag är inte till låns.)

Att sånt. Det kommer ett och annat. Så mycket på sista tiden att jag nu har hemligt nummer.

Men det slutar inte där, för jag får en hel drös med mejl som kommer fel också. Och det är svårare att spärra. Mitt i en konversation kan mejlen komma till mig, efter att två andra parter mejlväxlat av och an med varandra i flera repriser först.

– Nej, jag söker inte keikkajobb som skidlärare i Ruka.

– Jag söker inte jobb som sjukskötare i en stad 500 kilometer hemifrån, och jag tackar inte heller nej till en annan arbetsintervju för att jag hört att platsen har dåligt rykte.

– Jag säger inte upp prenumerationen på en ungdomstidning och kräver pengarna tillbaka.

– Jag ska inte köpa hund och är därför inte intresserad av foton och eventuella allergier.

Idag fick jag tre mejl som egentligen skulle gå till en annan person med samma namn. Och jag börjar vara trött på det här.

Till en del självförvållat förstås, det var ju mitt eget beslut att byta namn. Jag visste redan då att det från tidigare fanns några till med samma namn. I själva verket registrerade jag min nuvarande mejladress några månader innan jag bestämde hur jag skulle göra med efternamnet, för säkerhets skull. Jag ville säkra att jag skulle mejladressen förnamn.efternamn. Men nu funderar jag på om det ändå hade varit bekvämare att ha en obegriplig radda med bokstäver och meningslösa siffror som mejladress i stället. Det kan hända att jag i fortsättningen övergår till HejJagHeterHeidiNejInteHemundervisningInteSjukskötareInteSkidlärare-InteHundarInteHärbärgeMenÄndåFuruJaSamaSuomeksi@gmail.com.

Nu börjar jag dessutom bli osäker på om mina egna mejl går till någon annan.

Får ni andra mycket mejl som kommer fel? Vad har ni i så fall gjort åt situationen?

 

8 thoughts on “Att vara en av många

  1. Intressant! För mig gick det ju tvärtom då jag gifte mig och bytte namn. Vad jag vet finns det ingen annan som heter som jag. Erica Andersson finns det däremot några stycken av. Men det var nog inte många gånger som jag fick fel samtal och aldrig meil (förutom på mitt förra jobb där det i Sverige fanns en som skrev Erika med K). Då folk träffade mig kunde någon ibland fråga något som tydde på att dom trodde att jag var någon annan och en gång ringde någon och frågade om jag är kusin med Maria

    Så man kan ju nog fundera vad dom andra Heidi Furuna riktigt sysslar med då du får så där mycket konstiga meil och telefonsamtal.

    • Det råkar sig så att en av de andra med samma namn är en verkligt aktiv typ som är med i allt möjligt. Och som dessutom synts en del i media, och det ökar ju folks lust att ta kontakt med henne.

  2. Opsideisi, de e säkert lite jobbigt de där jo 😞 Kanske ta i bruk mellannamnet?? Har själv så sällsynt att de aldrig ha hänt liknande.

    • Sku kunna vara en idé att ta med mellannamnet, jo. Men sen igen så vet nog knappast alla felkontaktare vad den Heidi de vill ha tag på heter i mellannamn, och än mindre vad jag heter i mellannamn. Och då skulle jag kanske dessutom vara tvungen byta mejladress, och det undviker jag så långt det är möjligt. Är registrerad på mängder med ställen med den nuvarande, och minns från namnbytet då jag gifte mig att det är ett evighetsprojekt att ändra adress överallt.

  3. Krångligt problem. Har inte riktigt samma, men har haft problem med mobilnumret ända sedan jag tecknade abbonemang för 20 år sedan. Ett företag har samma nummer som jag, men annan operatör. I början blev jag nedringd flera gånger om dagen, då folk ville köpa sten och grus. Nuförtiden avbryter jag uppringaren och säger: ”Slå 0500 före numret istället.”. Lika ofta blir jag inte nedringd längre, men Veho sänder regelbundet sms och vill ha feedback på utförd service. 😄

    • Ha ha haaa och ursäkta. Besvärligt att bli uppringd ofta av grusköpare.

      Påminde mig om att vi då jag var barn hade ett hemnummer som påminde om telefonnumret till ridstallet, så det hände sig att någon ringde och ville boka ridlektion. Väldigt sporadiskt dock. Och ett av mina jobbnummer påminde antagligen om numret till en skobutik i köpcentret som fanns vägg i vägg. Fick lite lustiga frågor ibland, t.ex. av en dam som flera gånger frågade om jag är riktigt, riktigt säker på att vi inte säljer skor.

  4. Ojh, så mycket! Själv upplevde jag det en del med namnet före jag gifte mig. Enbart i Valviras register (alltså personer innom hälsoyrket) var det 29 med samma namn. Nu med nya, utländska namnet har det inte hänt. Namn som också i Norge är väldigt ovanligt, knappa 50 st bär det. Dock hör och ser jag massor med roliga variationer.

Kommentera

