Morgonmeditation

Tänk att en tisdagsmorgon kan vara så här vacker. Och ibland behövs det en lugn vy och ett sovande barn i vagn klockan nio på morgonen. (Ja, Amos har lite lustiga rutiner nu. Tidiga morgnar och därför gärna en tupplur redan vid 9-10-tiden.)

Jag vet inte vad det är med vårsolen i år, för det är inte bara smutsiga fönster och dammråttor i knutarna den avslöjar. Nej, den har letat sig in också mentalt i alla möjliga skrymslen och vrår och fått mig att tänka och fundera och reflektera över än det ena och än det andra. Vet inte när jag senast funderat så mycket som den senaste veckan. Eller ska vi säga tagit mig tid att fundera så mycket. Stort och smått, högt och lågt. På saker jag borde ha sett och förstått då jag var tjugo och på saker jag hoppas se och förstå då jag är femtio. Om talterapeut är det jag ska bli då jag blir stor, och om det inte skulle vara en förträfflig idé att flytta till Ystad. På dagisansökan och på jobbstart. På var det lönar sig att boka loppisbord och på vilka kläder som behövs för killarna till våren. På hurudan person jag är, och på hurudan person jag varit. På sparkcyklar och på om vi kan avstå från dubbelvagnen. Och på en massa, massa annat.

Och allt detta funderande är rätt utmattande. Dessutom har jag sovit som en kratta. Haft svårt att somna på kvällarna, vaknat mitt i natten och inte lyckats somna om eller vaknat onödigt tidigt på morgnarna, eller en kombination av alltihop.

Extra skönt därför att kunna stjäla sig en stund i lugn och ro på morgonen, där det enda man behöver fokusera på är ett spegelblankt hav och en pytteliten fisk som simmar runt nära stranden.

 

3 thoughts on “Morgonmeditation

  1. Oj det låter som stora tankar. Och små. Och så nyttigt och skönt att ge sig hän åt tankarna, och tillåta sig tänka. Är ju så sällan man hinner med det. Eller tar sig tiden (och möjligheten). Men utmattande att tänka, det är det!

    Finns här om du vill bolla. Vilken underbar utsikt du har ☺️

    • Ja visst är det utmattande att tänka. Är riktigt slut nu ännu, och då har jag knappt funderat och filosoferat alls den här veckan. Annat än på hemmamammaarbetskläder och annat lika väsentligt.
      Fint att höra att du är med som bollplank. Kan gärna dela med mig av utsikten nåt tag!

Kommentera

