Lekparksrunda i hemknutarna

I söndags testade vi en lekpark som var ny för oss. Fick syn på den senaste vecka då jag för omväxlings skull svängde höger i stället för vänster och sprang längs Rantaraitti mot Notudden i stället för Gäddvik och Westend som jag alltid annars gör. Parken låg tillräckligt nära för att Hannes skulle orka cykla, hoppades jag. Och tillräckligt långt borta för att det skulle ta en stund att ta sig dit (egoistiskt tänkt: mera utetid men mindre tråkigt parkhäng – och dessutom en trevlig promenad längs stranden på vägen dit).

Jag hade tänkt att Hannes skulle gilla båten, men han lekte hur länge som helst i sandlådan. Förstår hans intresse, det var första gången för säsongen som vi hade våra egna strandleksaker med ut. Jag hann redan ifrågasätta mitt val av park, var det faktiskt värt för honom att cykla närapå två kilometer för att få leka i en sandlåda.

Nåväl, han upptäckte båten.

Och blev förtjust.

Jag blev förtjust i utsikten. Hit ska vi komma igen i sommar, gärna kombinerat med ett besök på restaurangen Villa Pentry som ligger bredvid.

På hemvägen stannade vi i en annan ny park. Riktigt trevlig den med, men tyvärr reserverad för dagisbarn under vardagar.

Amos vaknade och fick vara med och leka.

Det har parken kan också bli ett bra utflyktsmål något veckoslut.

Hannes cyklade närmare fyra kilometer under vår runda, med stopp i två lekparker däremellan. Länge leve Puky! Han gnällde inte en ens enda gång på vägen. Men det första han sade då vi parkerat cykeln hemma i cykelförrådet var: Imorgon ska jag inte cykla till lekis. Så antagligen tyckte han att det var rätt långt att cykla ändå. Han hade trots allt ändrat sig imorse och ville cykla i alla fall, mest av allt på grund av ett par nya fingervantar.

Det var i alla fall riktigt roligt att upptäcka att vi nu kan söka oss till lekparker lite längre hemifrån, för jag börjar vara rejält trött på invånarparken här i Mattby.

 

Kommentera

