Påsklördag i Pönteri

Vi firar påsk i Österbotten hos barnens fammo och faffa.

En påskhäxa in the making.

 

En trio troll som det kallas här, påskhäxor som jag kallar det.

Kvasten fick åka vagn, och Hannes cyklade.

Kusin Ali åkte också vagn.

Minstingen somnade genast, och sov sig igenom allt påskhäxande.

Hannes delade ut påskbrev som han hade ritat hemma i Esbo. Han ritade påskiga saker som figuren Diddi från Babblarna (uppe till vänster), en påskhäxa (nere till vänster), blomma, katt och hö (nere till höger) samt en elefant, en bil, en traktor och en giraff.

Häxeriet gick riktigt bra. Det jag var mest fundersam över var hur vi skulle lyckas avleda och byta ut chokladen och påskäggen, för killarna vet inte vad godis är och jag tycker inte att de ska behöva få veta det heller ännu på ett tag. Gick helt okej, vi lyckades avstyra några godisbjudningsförsök, så det enda Hannes hade i kaffepannan var tuggummi och en lakritsstång. (Lakritsstången har vi öppnat och tittat på, sedan tejpat igen omslaget för att spara lakritsen hem till Esbo.)

Vilken tur killarna hade – medan vi var ute på vår runda hade påskharen varit på besök.

Kul sysselsättning med bilar och pennor.

Amos har ritat som aldrig förr det senaste dygnet.

På kvällen gick vi till påskbrasan.

En tapper cyklist – han cyklade drygt sju kilometer under dagen. (Jag som tyckte att fyra kilometer var mycket för några veckor sedan, men det var visserligen med den gamla, lilla cykeln.)

Sällskap av en småkusin.

Roligast var att klättra upp på snöhögen och rutscha ner.

Den här gången vann vi på lotteriet, två vinster till och med.

Grillkorv till kvällsmat.

 

2 thoughts on “Påsklördag i Pönteri

    • Jo, som tur är hade jag också 49 meter oanvänd fiskelina hemma. Skaffade den i fjol våras, och nån vecka efter att jag köpt den hittade jag i Koddböle ett motsvarande flöte inklusive lina som jag vann på lotteri då jag var barn. Tydligt tecken där alltså – jag borde börja meta.

Kommentera

