Barnmässan 2015

I söndags var vi på barnmässan. (Och nu är jag bloggare på riktigt, för jag hade ackrediterat mig som bloggare och gick runt med namnlapp.)

Det är stort och det är stimmigt, men mycket skoj.

En massa olika grejer för barnen att testa på. I år var Hannes med på det mesta, ännu i fjol tackade han nej till nästan allt.

Fanns också allt möjligt kul för de minsta.

Med oss hade vi momi och moffa, och sen kom också Johanna och killarnas kusiner dit.

I ett skede hade jag tänkt att jag skulle gå på mässan ensam med killarna (mannen var borta hela helgen), men jag är verkligt glad att det inte blev så. För det hade nog blivit svettigt att hålla reda på två småglin i folkvimlet, och att dessutom räcka till för att hjälpa dem där det behövdes. Nu var vi en vuxen per barn, och det funkade bra att kunna gå runt i olika konstellationer beroende på vem som ville göra vad.

Pysslande kvartett.

Roligt att testa olika slag av karuseller. Har på känn att ett besök på något nöjesfält kan stå högt i kurs i sommar.

Svisch från brandbilen.

Och vrooooom på polismotorcykeln.

Hej, hej, Mumin.

Temppuratan var pop.

Särskilt den långa studsmattan gillades.

Hälsade på polkupedarna och provcyklade flera Pukyn. Vi har nyss beställt både sparkcykel och jumpparingar från Polkuped.

Bananpaus. Barnen blev också bjudna på många andra goda smakprov.

Duplobyggare i farten.

Färgglatt och fint.

Jag gick runt ett varv alldeles på egen hand och kollade in det jag var mest intresserad av – kläder och tyg.

Gugguu verkar vara väldigt pop. Men lite väl pastelligt och enfärgat i min smak.

Jag dras mer till retro och klara färger.

Det jag sett mest fram emot var Indie Fabrics Finlands tygförsäljning på Kädentaito-mässan som ordnades samtidigt.

Fyra mindre tygförsäljare som slagit ihop sig. Många frestande mönster minsann.

Och kolla knapparna. Kan hända att jag köpte några stycken.

En meter av det gula Siiri gungar köpte jag också. Och lite ljusblått med prickar och fläckar.

Vilken träffsäkerhet i den loggan och sloganen.

Fina barnkläder fanns det också på många håll.

Var väldigt frestad att köpa en Puppe Popp-mössa, men jag kunde hålla mig. (Mössor syr jag själv, juh.)

Och cykelskjortorna – blev svag för både turkos och orange. (Javisst, jag tycks vara på väg in i en orange fas igen.)

Såg de här orange sprutkannorna och blev nästan kär. Sen gick det som det kan gå, jag bad om smakråd och det slutade med att alla kvinnor i gänget köpte något (en av oss rentav två plagg) av samma försäljare.

Jag säger då det – Verson Puoti blev höjdpunkten på mässan. Härliga, färggranna, underbart mjuka och sköna plagg i trikå, också för vuxna.

Annat jag handlade på mässan var solglasögon åt Hannes och en barnspegel till bilen.

Det är stökigt och det är rörigt och det är högljutt och det är en massa, massa stimuli för både stora och små. Men visst var det värt ett besök, både för barnen och för egen del.

 

Kommentera

