Röda dörren och andra viktiga ord

Rrräädä dööä sa Amos mittiallt för nån kväll sedan då vi läste Knacka på. Röda dörren. Det är inte så hemskt många ord han säger som vi förstår, men röda dörren är ett av dem. Och det påminde mig om att jag kunde skriva ner en lista på Amos ord, vill minnas att jag gjorde det samma med Hannes.

Amos apar efter en massa olika ljud just nu, så jag har på känn att talet snart kommer att ta ett språng framåt. Redan nu pratar han massor och har en massa olika ljud för sig – men det är ytterst lite vi lyckas urskilja och förstå.

Mam-mam: mamma

Pa-pa: pappa

Däää!: där

Buuöö: bröd

Blaa: banan

Nää: nej

Mm-m: ja

K(i)sssa: katt (kissa)

Uscha: Duscha

Öttbuua: Köttbullar

Blla: bulle

Ta, ta: tack, tack

Tuutaa (tootaa): gunga, men kan också betyda annat, till exempel har han den senaste veckan ibland använt det för kan jag få mjölk (men hans högljudda grymtande hänger kvar)

Tra: traktor

Rrräädä dööä: röda dörren

 

Kommentera

