Vårinspiration i huvudstaden

Åkte in till stan med Amos igår för att shoppa ett par vantar och lite tyg. Kom hem med två par vantar, massor med tyg och lite annat smått och gott – vårinspiration till exempel.

Butiken med tågbana hade mycket fint. Jag är som alltid svag för turkost, och just nu blir jag knädarrig av gult också. Visa mig då gult i kombination med turkost och jag faller handlöst.

Så mycket man kunde göra själv, av paltor som redan finns hemma. Fixa applikationer av alla de slag, förvandla en tråkig skjortärm till ett djur och sy på charmiga fickor. Oj, oj, om tiden och förmågan bara räckte till för att göra allt jag har lust.

Eurokangas och ett tyg jag gillade.

Dessutom fanns det i gul-orange. Och meterpriset var för en gångs skull riktigt schysst.

Girafferna gillade jag också. Tror jag kommer att bli tvungen att sy något åt mig av det, måste först bara klura ut vad och hur.

Stilig Mini.

Lunchpaus. Och med solen som gassade in genom fönstren var känslan riktigt kontinental.

Färgterapi i min egen påse.

På tal om färg och terapi annars, är det nån av er som hakat på färgläggningstrenden?

Har förstått (på flödet i diverse sociala medier) att det är många vuxna som sysslar med färgläggning. Särskilt Johanna Basfords böcker ska vara populära (och slutsålda). Jag är lite frestad att testa på det. För det måste ju vara oerhört rogivande och terapeutiskt att plocka fram färgpennor och bara måla. Full fokus på färgläggandet men ändå tankar som flödar fritt. Lite som att sticka kanske – det inbillar jag mig i alla fall.

Det finns inte bara färgläggning för vuxna. Det finns klippdockor också. Lite oväntat kanske, men just därför rätt kul.

Vet inte riktigt när jag skulle sätta mig ner och leka med klippdockor, men jag är ändå helt övertygad om att det finns ett tillfälle för det också. There is a time and a place for everything.

Fanns mycket skoj i den här tidningen som jag bläddrade i på Akademen.

Bland annat ett övningshäfte för hand lettering, bokstavsillustration som det visst kallas på svenska. Det är också ett fascinerande område (googlade bort en hel kväll på det igår).

Vilket charmigt och överraskande magasin det var. Tror bestämt att jag kommer att köpa mig ett exemplar av Flow nåt tag, bara för att få ta en närmare titt. Dessutom gillar jag deras slogans: Simplify your life – Feel connected – Live mindfully – Spoil yourself. Det ligger väl i tiden. Kanske rentav kan ses som en sammanfattning av tidsandan.

Likaså gillar jag citatet på nyaste numret som borde utkomma i dagarna: ”My childhood may be over, but that doesn't mean playtime is.” Får jag någon gång det alldels egna pysselrum jag drömmer om vet jag vilket citat jag textar på väggen – perfekt för ett rum fyllt med hamapärlor, målarböcker och klippdockor.

 

Kommentera

