Alles gute – loppisrunda

I söndags åkte jag och maken på tumis i väg på loppisrunda (läs stenkake- och pysselmaterialjakt) mot Sagu.

Svängde spontant in till ett loppis och sommarcafé.

Underbart läge, men tyvärr väldigt knapert med loppisgrejer i vår smak.

Så vi åkte vidare till Alles Gute Vintage dit vi ursprungligen var på väg.

Vilket ställe! Alldeles underbart, tyckte jag.

Massor med grejer, härligt för den som vill gräva och rota och leta och fynda.

Tillbehör av alla de slag.

Leksakskopparna blev jag förtjust i.

Kläder fanns i mängder från golv till tak för både kvinnor och män. Måste vara paradiset för den som gillar vintagekläder, eller som annars är ute efter att ekipera sig från topp till tå från en viss epok.

Men det fanns också en hel del annat fint.

Retrokjol jag föll för.

Tjusigt våffelset.

Skulle säkert ha kunnat fynda någon väska.

Eller skor. Men tyvärr är varken väskor eller skor mina största intressen.

Barnvagnar gillade jag i stället att fota.

Alles Gute Vintage finns i en gammal ladugård.

I ett annat hus på gården fanns mer grejer.

Väldigt trevlig personal var där också.

Mina fynd var fyra tallrikar. Tydligen en effekt av mitt letande efter tallrikar att göra kakfat av: jag har blivit riktigt förtjust i brittiskt porslin i den här stilen. Borrade hål i en exakt likadan udda tallrik en vecka tidigare. Nu hittade jag fyra till, och de här ska vi äta på.

Köpte också kjolen, som jag ska sy om lite för att den ska passa. Och dessutom en rund duk som jag ska sy en kjol av. Mannen köpte några stenkakor och en bok.

Rekommenderar stället varmt!

Sedan åkte vi Kokkilafärjan.

Lyckans kossor – jag kunde också ha den utsikten.

Westers.

Vilken kombination: tumistid, myntate och lakritsglass.

Tänk att sallad kan vara så dekorativ.

Och charmiga insekter.

 

Kommentera

