Sommar i Kokkola

I måndags var vi till Kokkola igen, hela familjen den här gången.

Vohveli-kahvila.

Mums sade jag om våfflan med rökt lax.

Nam, nam, sade Hannes om våfflan med glass och jordgubbssylt.

Nom, nom, nom, nom, nom, sade Amos om våfflan med jordgubbssylt. Och han sade sitt nom, nom högt och otydligt så länge han åt – med jordgubbssylt från öra till öra och högt upp längs rockärmarna.

Mysigt också inne.

Där fanns bland annat PaaPiis härliga kort till salu.

Kaffi.

Rekommenderar!

Sedan gick jag och Amos på stan.

Gillar vallmon som växer vid var och varannan husknut.

Gick förbi det här caféet och tänkte att där kunde det vara skönt att slå sig ner.

Europeisk matmarknad i stan.

Medan vi traskade runt somnade Amos.

Jag visste genast vart jag skulle gå.

Nannen Nam Nam.

Så väldigt mitt ställe. Så väldigt att jag satte mig ner i skuggan en sval sommardag, trots att jag var ensam – jag som alltid om det bara är möjligt väljer sol.

Massa fina finurliga detaljer.

Kul med en gammal spegeldörr som bord.

Jag blev sugen på att måla blommor nånstans. Ni som vet: kan man åstadkomma nåt liknande med schabloner? På frihand fixar jag det aldrig.

Blåvita vimplar fick jag också akut behov av.

På tal om blåvitt så köpte jag lite porslin till, från Puu-Mi där vi var också på lördagen.

Sedan gick vi på restaurang hela gänget. Medan vi satt där fick vi veta att vi firade fammo och faffas bröllopsdag. Och det var första gången på 42 år mannen var på restaurang med sin mamma – senast det hände väntade hon honom.

Lekhörnan bjöd på bra underhållning.

På hemvägen till Pönteri stannade vi i Terjärv på pop-up loppis.

Hel del kläder.

Men också annat smått plock.

Jag var lite frestad av Pippi-dräkten för vuxna, men lät den vara.

 

Kommentera

