Hemresan – lite loppisrace

På vägen söderut från Österbotten gjorde vi sådär som vi många gånger talat om att göra – vi stannade till spontant då vi såg en frestande loppisskylt vid vägen.

Först ut var Törnävän kirppis i Seinäjoki.

Massa, massa grejer från golv till tak.

Om man skulle ha tagit sig tid att gå igenom allt vad där finns kunde man säkert ha gjort många fynd.

Ute på gården fanns omantunnon kirppis där man fick betala enligt samvete.

Jag fyndade gardiner i samma tyg som Hannes har ett påslakan i Åkers. Tror nästan att jag syr även dessa till ett påslakan.

Nästa stopp var nånstans mitt i ingenstans där de hade både bakluckeloppis och auktion.

Vårt fynd var en ask flanellografsiffror. (Vet ni inte vad det är? Googla. Det fick vi också göra.)

Nästa stopp Parkano.

ETt förvånansvärt stort loppis som gömde sig bakom den här dörren.

Där fanns allt och lite till. Ett paradis för den som samlar på något, typ vad som helst. Sådant som är skräp för vissa, skatter för andra.

Gamla familjeporträtt till exempel.

Mycket dryckesrelaterat.

Flaskor av olika slag.

Och reklam.

Där fanns också en riktigt smart kiosk för barn.

Gick att vika ihop så att den tar minimalt med utrymme att förvara.

Jag kom ut med famnen full av gamla lakan.

Och en souvenir från Kokkola.

I Sastamala stannade vi i Sattumankauppa.

Väldigt stort.

Och massa klockor som tickade högljutt då man kom in.

Här hade jag absolut behövt mera tid än en kvart innan de stängde, med två otåliga barn väntande i bilen dessutom.

Vi stannade inte bara på loppisar, vi stannade hos killarnas kusin också.

Och hoppade.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, perfekt med studsmattepaus under en lång bilresa. Annars räddade dvd-spelaren både resan till och från Österbotten. Hannes satt och tittade med hörlurar, Amos fick sova ifred eller prata ifred och vi andra fick lyssna på radio och bonga loppisskyltar.

Kommentera

