En tur till Kasnäs

I söndags åkte vi till Kasnäs på utfärd.

Buffélunch.

Med musslor!

Och härligt mångsidig ostbricka till dessert.

Lekstund.

Eftermiddagskaffe på Källarvinden.

Härlig inredning.

Med finurliga detaljer.

Raw kaka med mango.

Och charmiga stolar. Gav mig en idé om vad jag kan använda mina loppade Husmodern-tidningar till.

Börjar vara några år sedan jag sommarjobbade här. Those were the days.

Mycket har förändrats på dessa år.

Men stranden var sig ändå lik.

På hemvägen somnade båda barnen i bilen, och vi stannade på ett loppis och hos en köp & sälj-försäljare.

Roligt att gå runt och kolla bland alla grejer.

Där fanns verkligen allt möjligt.

Jag köpte en karta. Old school navigator (men lite otympligt stor att rulla ut i bilen).

Stor är den också där den ligger på vardagsrumsgolvet. Blir knepigt att hitta rätt plats för den, men alldeles underbar tycker jag att den är trots allt.

Mannen köpte grammofonskivor.

Kvällsdans.

Skivorna var inpackade i gamla tidningar, bland annat ett Annonsblad från 1985.

På den tiden ordnades det dans på Gille. (Eller sade man i Gille?)

Bankerna hade många kontor minsann.

Jag tror att kontoret i Östanå var närapå mer öppet på den tiden än vad bankkontoren i Dalsbruk är idag.

Fler loppisfynd.

Och en paradhandduk.

Föll för motivet.

På loppiset köpte jag en mopo. Tänkte att det skulle bli Amos åkdon.

Men så gick det som det brukar gå, Hannes lade beslag på den. Och körde tvätt med den.

Nåja, visst fick också Amos köra den emellanåt.

Skylt-vid-vägen-loppiset där jag köpte mopon finns i källaren i det här ljusa huset i Genböle intill Dragsfjärdvägen (före Siwa då man kommer från Dalsbruk). Tyvärr har jag inga bilder inifrån.

Till köp- och sälj-stället hittade vi då vi följde skyltarna vid Björkbodakorsningen. Verksamheten har funnits där i 23 år redan, men jag har aldrig tidigare varit där eller ens reagerat på skyltarna.

 

2 thoughts on “En tur till Kasnäs

    • Nu lade jag till några bilder på slutet för att visa var jag shoppade. Mopon var från det lilla loppiset i Genböle, resten från köp- och sälj i Björkboda.

Kommentera

