Vintage vimplar

Igår sydde jag vimplar.

Jag använde två av de broderade dukarna jag köpt på loppis till framsidorna, ett gammalt lakan till baksidorna och loppisköpt snedlist – återbruk från början till slut alltså.

Nu har vi några meter vimplar. Egentligen har jag tänkt att de ska få hänga i äppelträden på framsidan av huset, men de träden får nog växa till sig lite först.

Lite tokigt är det ju att sätta saxen i fina handarbeten som någon slitit med i timmar.

Men jag resonerade som så att det ändå är bättre att broderierna tas tillvara och tittas på än att de ligger bortglömda i någon korg på loppis. Dessutom hade de här dukarna både fläckar och hål.

Så ser vimplarna ut när de vajar i vinden, nu väntar jag ännu på att få se hur de ser ut i solsken.

Inspiration till att sy vimplar av gamla broderade dukar hittade jag på pinterest.

Och idéen att det skulle bli just vimplar fick jag dels av mitt eget foto av dukarna på tork, dels då jag googlade vimplar av färggranna mönstrade retrotyger (ett projekt som antagligen inte blir av nu då jag sydde denna variant av vimplar i stället).

 

 

Kommentera

