Tenaladagen och Emil på Raseborg

Senaste lördag blev det bästa av Västnyland på en dag.

Kusiner som inte träffats på ett tag.

Det var hit vi var på väg – till Jalles loppis i Tenala – på vägen till Ekenäs. Det visade sig vara Tenaladagen just den här lördagen så vi fick en hel del annat program på köpet.

Kusintrio provsitter stolar.

Och soffa.

Traktoråk.

Lämplig underhållning för småfolket då resten av gänget gick runt på loppiset.

Där fanns också djur och traktorer att provköra.

Jalles loppis.

Jag köpte landskapsporslin. Men inkonsekvent som jag är köpte jag varken blått eller grönt som jag har från förr. Nej, jag slog till på rött. Och inte är det brittiskt heller som de övriga jag har, de här är svenska. Tror den här serien från Rörstrand heter Svenska slott, även om jag inte hittat bilder på den i rött då jag googlat.

Våffelkalas.

Vidare till Ekenäs och Café Gamla Stan.

Och så Emil.

Vid Raseborgs slottsruin.

Den ena kusinen hade Emil på magen.

Den andra hade en riktig mysse.

Sista minutens läsa in sig på Emil på en picknickfilt För mig och killarna medan Johanna stod i biljettkön. (Två dagar före teatern slog det mig att Hannes inte alls kände till historierna med Emil.)

Lite spännande var det.

Hör nu på go' vänner så ska jag för er berätta.

Men mamma, varför …

Soppskålen.

Och Ida i flaggstången.

Vi hade tur att två av de historierna som momi läste för Hannes kvällen innan var med i teatern.

Killarna klarade av teatern väldigt bra. Visserligen sade Hannes då det blev paus att nu vill han inte se på mera teater.

Men efter lite pausfåglar …

… och knackorv gick det hur bra som helst igen.

Tror att båda killarna tyckte att det var riktigt kul med teater.

Snickerboa.

 

Kommentera

