I svampskogen

I måndags drog vi till skogs.

Hannes med sin nya svampkorg.

Och viktigaste verktyget – penseln.

Planen var att Amos skulle sova och att jag och Hannes skulle plocka svamp och kanske lite blåbär.

Det lyckades faktiskt, Amos somnade.

Och Hannes penslade.

Emellanåt åt vi lite blåbär.

Hannes gillade inte att plocka kantarellerna, men att pensla var skoj. Perfekt kompis i svampskogen – jag fick plocka och han fick rensa.

Mamma, jag gick över från den ena sidan gatan till den andra sidan gatan. (Jepp, jepp, han tycks nog vara rätt urban ännu vår kille, trots en hel sommar på landet.)

Eget ämbar att plocka blåbär i.

Mamma, jag har plockat jättemånga. Bottnen blev knappt täckt, och sedan åt han upp dem. Precis som det ska vara då barn plockar bär.

Förvånansvärt tålamod hade han i skogen. Jag hann plocka nästan en liter medan han mumsade och frågade och mumsade och funderade.

Amos sov gott i skogsluften (och jag hittade bara två blodstinna myggor innanför myggnätet).

Då vi nästan var klara vaknade lillebror.

Titta Amos, det här är kantareller och det tycker jag inte om.

 

Kommentera

