Också ett slags stöldmärkning

Blev lite förvånad då jag vände upp och ner på plastmopeden jag köpte på loppis senaste vecka.

Där fanns inte bara en grattishälsning, utan också personuppgifter på barnet som fått mopeden i ettårsgåva. Fullständigt namn och fullständigt personnummer (jo, också slutdelen). Hur tänkte nån där? Ja, jag vet inte. Den som ursprungligen gav mopeden i gåva kunde förstås inte räkna med att mopeden tio år senare skulle finnas till salu på kierrätyskeskus. Och den som förde mopeden till kierrätyskeskus kunde förstås inte förutsättas förstå att kolla under mopeden och radera eventuella personnummer och andra uppgifter som i fel händer kan vara onödigt värdefulla (värdefulla så som i mer värda än de 2,50 euro jag betalade för plastfordonet). Vad vill jag då säga med detta? Jo – sprid inte ut personuppgifter i onödan. Särskilt inte under plastmopeder.

 

Kommentera

